۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۳۴۸۰۳
توضیحات صادقانه سردار حاجی زاده؛

مسؤولیت حادثه سقوط هواپیما را می پذیریم | کاش می مُردم و شاهد حادثه نبودم

مسؤولیت حادثه سقوط هواپیما را می پذیریم | کاش می مُردم و شاهد حادثه نبودم
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: موقعی که اطمینان پیدا کردم حادثه سقوط هواپیما اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم که ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری به منظور تشریح ابعاد حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی، اظهار داشت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی بر علیه پایگاه های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ برای خود کردم که ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

وی افزود: ما یک عمر خود را پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خداوند متعال معامله می کنیم و در این شرایط سخت حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: در ابتدا عرض می کنم که بررسی و ارزیابی های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه انجام خواهد شد و اطلاعات تکمیل می‌شود، و همین ابتدای صحبت عرض می‌کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی که مسئولین بگیرند، مطیع به اجرای آن هستیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات این حادثه، گفت: مطلع هستید که بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته و حتی سالهای ابتدایی انقلاب شاهد چنین شرایطی نبودیم و احتمال درگیری بسیار بالا بود چراکه هم آمریکایی‌ها و هم نیروهای مسلح ما در آماده‌باش صددرصد بودند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند و به همین دلیل تمام یگان های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند و طبیعتا سامانه‌های پدافندی مستقر در تهران در همین شرایط بودند، آنچه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این است که در شب حادثه و حتی از غروب، وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود، در این شرایط تعدادی سامانه پدافندی به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شد.

سردار حاجی زاده تاکید کرد: اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود که این حادثه توسط آن رقم خورده، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود و در چندین مرحله این آماده باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه ابلاغ می‌شود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در مراحل مختلف به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده است توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، خاطرنشان کرد: در یک یا دو مرحله تاکید می‌شود که این موشک‌های کروز در مسیر هستند و آمادگی داشته باشید، یعنی سامانه ها در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند و فقط کافی است شاسی را فشار دهید، این سامانه‌ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته و پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور صورت بگیرد، اپراتور اظهار می‌کند چندین بار درخواست کردیم فضای کشور از پرواز خالی شود و اصطلاحا آسمان Clear شود، که این در شرایط ۳-۳ طبیعی است که به خاطر برخی ملاحظات عزیزان این کار را دنبال نمی‌کنند، در همان لحظه این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر با هدفی که کروز تشخیص داده شده، مواجه می‌شود.

وی گفت: سامانه پدافندی ساعت ۱۲ شب در این منطقه مستقر شده است و هواپیما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتهی ظاهرا سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده است و نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به دلیل سامانه های جمینگ یا شلوغی شبکه بوده و تنها 10 ثانیه فرصت برای تصمیم گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف گیری می شود.

سردار حاجی زاده تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم اعلام کردند که این موضوع اصابت موشک نیست و تحت بررسی است؛ اولا آنها بر اساس دانسته‌های خود عمل کردند و از این حادثه خبر نداشتند. بنده زمانی که مطلع شدم در صبح چهارشنبه بلافاصله به مسئولین اطلاع دادم این موضوع را به من گفتند هدفی را زده ایم اما تقارن آن با این موضوع من را به شک انداخت.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: بلافاصله به تهران حرکت کردم اما در بین راه به مسئولین اطلاع دادم که این اتفاق افتاده است و احتمال بالا می دهم که هواپیمای خودی را زده‌ایم. زمانی که به تهران رسیدم دیدم که ستادکل نیروهای مسلح یک تیم بررسی سانحه تشکیل داده است و تمام این تیم و افراد دخیل در این قضیه را کاملا قرنطینه کرده بودند و ما اجازه نداشتیم اطلاع رسانی کنیم.

وی تاکید کرد: تاخیر در اطلاع‌رسانی به این دلیل نبود که کسی بخواهد موضوعی را کتمان کند، بلکه روال همین است که ستادکل باید این موضوع را بررسی کند که پس از بررسی صبح جمعه همه اطلاعات جمع شد و مشخص شد که واقعه چه بوده است.

سردار حاجی زاده: باز تکرار می کنم که بنده در اولین ساعتی که مطلع شدم به مقامات اطلاع دادم، آنها به واسطه اینکه باید این موضوع را بررسی و ارزیابی می کردند مربوط به ستادکل است که واقعا هم سریع این کار را ظرف 48 ساعت انجام دادند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به رد قاطع موضوع سرنگونی توسط هواپیمایی کشوری، گفت: آنها بر اساس دانسته های خود عمل می کردند و اعلام می کنم که آنها هیچ گناهی ندارند و تقصیری ندارند، هم هواپیما در مسیر بوده و هم خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت کشوری همه درست عمل کرده اند و اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ما است و چون از نیروهای تحت امر ما است، ما باید جوابگو باشیم.

وی تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری بر این اساس که اگر موشکی به هواپیما بخورد، هواپیما منفجر می‌شود می گفتند این هواپیما منهدم نشده است، این هواپیما در ارتفاع کم و توسط یک موشک کوتاه برد که سر جنگی کوچک و مجاورتی دارد مورد اصابت قرار گرفته و این هواپیما فرصت پیدا کرده روی هوا متلاشی نشود و روی زمین متلاشی شود.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه نه نیروهای مسلح و نه سپاه بنایی برای پنهانکاری نداشتند، گفت: ما هم مثل خانواده این شهدا خود را غمزده و صاحب عزا می‌دانیم. اینها هزینه شیطنت ها و التهابات آمریکا در منطقه است که آن شب آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم، خود من که در غرب کشور بودم هر آن احتمال درگیری را می دادم چراکه پروازهای زیاد جنگی بر فراز منطقه بود. متاسفانه به دلیل تصمیم گیری عجولانه یک فرد چنین فاجعه بزرگی رقم خورد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پروازهای مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرد: نمیخواهم کسی را متهم کنم، از دید من هروقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آنها می‌خواستیم انجام می دادند، چون مسئول این کار ما نبودیم و کسان دیگری باید این کار را می کردند.

وی در پایان عنوان کرد: همانگونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می کردم، عزیزان دیگری در این بخش هم مسئول بودند و باید این کار را می کردند، اما زمینه ای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
سرت را بالا بگیر سردار! اونی که باید سرشو پایین بندازه امثال ترامپ و مزدورهای داخلیشونه!سرتو بالا بگیر مرد!تو ابروتو فدای کردی سردار!خداوند از شما قبول کنه..
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
سرت را بالا بگیر سردار! اونی که باید سرشو پایین بندازه امثال ترامپ و مزدورهای داخلیشونه!سرتو بالا بگیر مرد!تو ابروتو فدای کردی سردار!خداوند از شما قبول کنه..
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
من به عنوان یک شهروند عادی ترجیح میدم در کنار سردار حاجی زاده عذرخواه قرار بگیرم تا در کنار کسانی که به بهانه سقوط هواپیما می خواهند از ایشان و سپاه انتقام بگیرند.یک گروه جانشان را فدای کشور کردند گروهی هم ابرویشان را مثل سردار حاجی زاده فدا کردند هر دو شهیدند..
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
سردار ، باید مستحکم تر و مصمم تر از گذشته بایستید . نباید نیرو های دفاعی نظامی سست شوند . این خطا خیلی دردناک است ، ولی لرزیدن دست مدافعان خیلی دردناکتر و خسارت بارتر میشود . محکم باشید . خدا به همه صبر عنایت کند ،
خدا به همه خانواده های داغدار صبر بدهد و به مسئولین پدافند صبر بیشتر ، من مطمئن هستم لحظات سختی را می گذرانند .
2
0
حسین کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
نفرت ابدی بر وطن فروشان که از این حادثه تلخ به نفع اربابان خود خوش خدمتی میکنند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
مقصر اصلی این حادثه آمریکا جنایتکاره ودر آخر تسلیت به ملت ایران واتباع کشورهای دیگر مرگ بر آمریکا جنایتکار خدایا ایران ما را از گزند روزگار محفوظ بفرما
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
خداوند متعال پشت وپناه و یاور سپاهیان جان بر کف ما باشد
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
خدا را شکر می کنم که ستاد کل نیروهای مسلح اینطور به صراحت خطای خودش را به اطلاع مردم رساند، حتما باید با مقصران این حادثه برخورد بشه، اما فراموش نکنیم که همین نیروی هوافضا بود که تا الان آسمان امنی را برای کشور رقم زده، همین نیرو بود که پهپاد فوق پیشرفته آرکیو ۱۷۰ و گلوبال هاوک جاسوسی آمریکا را ساقط کرد، همین نیرو بود که تا الان نگذاشته هواپیماهای جاسوسی دشمن در آسمان کشور جولان بدهند، همین نیرو بود که در بحث ریگی کار رصد و شناسایی را انجام داد، همین نیرو بود که در جریان سیل اول سال به کمک مردم شتافت، همین نیرو بود که انتقام شهدای تروریستی مجلس و حرم امام را از داعش گرفت، همین نیرو بود که انتقام شهدای تروریستی اهواز را از تروریست‌های منطقه غرب گرفت و... مردم ما مردم شریفی هستند، ولی باید توجه داشت در شرایطی که هستیم نباید بگذاریم مایه شادی دشمن بشویم. متأسفانه از امروز صبح در فضای مجازی بسیاری بدترین اهانت ها را به سپاه و حتی مراسمات شهید سلیمانی کردند، البته حق دارند، ناراحت هستند، همه ناراحت هستیم، اما یادمان باشد که تعمدی در کار نبوده، حساسیت شرایط باعث شده تا مبتنی بر تصمیمات شبکه یکپارچه پدافندی کشور شلیک انجام بشه و متأسفانه این اتفاق بیفته. لذا نگذاریم دشمن موج سواری کنه
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
با اندوهی فراوان از سفر ابدی عده ای از هم وطنان عزیز، ذکر این نکته لازم است که نباید اجازه داد غرور سربازان وطن شکسته شود.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
بسوگ عزیزان که دادیم ز دست . قلوب پر از مهر ملت شکست . بداند ولی دشمن پست و رذل . اگر چه بظاهر بماتم نشست . از این حقه بازی نکرد هیچ سود . فقط نفرتش در دل ما فزود . محال است یک ملت باصفا . نباشد بعهد خودش با وفا تو کز عهد و ایمان نداری خبر . دهان بسته و از سپه نام مبر . ئدیدی چگونه بخفت کشاند . ابر مفسدی را بجایش نشاند؟ اذاق العدو صواریخنا . اضاء الظلام تواریخنا . پس ای نا جوانمرد بر گشته بخت . مکن کار خود زار و بیهوده سخت . با سلام و درد بر شما خواننده ی عزیز.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
سردار محترم گزینه و فرضیه جنگ الکترونیک اسراییل و منافقین برای تشخیص اشتباه سامانه هم بررسی بشه.....
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
خدا رحمتشون کنه داغ بزرگی ست. امیدوارم هموطنان موقعیت بحرانی کشورمان رو درک کنند و آب به آسیاب دشمن نریزند.
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
اگرزحمات چھل سالھ ى سپاھ راندىدھ بگىرىم نھاىت بى انصافىست.سردارحاجى زادھ قدرزحماتت را مىدانىم .سردار حاجى زادھ حاج قاسم دىگراست قدرش رابدانىد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
موضوع هواپیمای اوکراینی می تواند بسیار پیچیده باشد. از بین بردن افتخاراتی چون حماسه های بی بدیل در تشییع حاج قاسم، موشک باران مستقیم پایگاه استراتژیک امریکا و بعد عاجز ماندن ترامپ از پاسخ، چیزی نیست که دشمن از آن کوتاه بیاید. وارد دوران دشواری از نبرد امنیتی و‌ شناختی شده ایم.



⭕️ ۴۱ سال آسمان را برایمان امن کردند
۴۱ سال نگذاشتن از آسمان ما سواستفاده شود
۴۱ سال پر از فضای ملتهب و حساس
۴۱ سال ما نگاهمون به اسمان فقط برای دیدن ستاره ها و زیبایی های آن بود.
۲۱ملیون و پانصدو پنجاه هزار دقیقه خطا نکردند
حال با یک خطا( هر چند نباید میشد) زحمات آنان را زیر سوال نبریم.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
با این اعتراف سردار حاجی زاده یاد این حدیث از امام کاظم (علیه السلام) افتادم که فرمود: "حق را بگو حتی اگر موجب نابودیت شود" شجاعت فقط در میدان جنگ نیست. گفتن حرف حق در جایی که به ضررت تمام می شود نیز شجاعت می خواهد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
باخدا معامله کردی خدا جبران میکند چرا که خدا مالک همه جانهاست و جبران اینها برای اوآسان است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
جناب آقای دکتر روحانی تعطیل کردن تحقیقات علمی روی ماهواره فوق پیشرفته بومی و نداشتن ماهواره فوق پیشرفته بومی چنین فجایعی را به دنبال داشته و خواهد داشت اگر سیستم ماهواره ای فوق پیشرفته بومی داشتیم ناوبری هواپیماها به جای رادارهای زمینی از طریق ماهواره انجام می شد و درجه اطمینان آن بطور قابل ملاحظه افزایش می یافت و این خطا های مهلک پیش نمی آید
و هواپیما دشمن را می شود از لحظه برخاستن تا نزدیک شدن به کشور را رصد کرد
و در جنگ با دشمن نیز ضریب موفقیت را فوق العاده ارتقاء داد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
نیروی مسلح رو تضعیف نکنید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
سردار عزیز دمت گرم واقعا مردانگی کردی در روزگاری که امثال روحانی همه رو جز خودشون مقصر می دونن مسؤولیت کار افسر جزء رو به عهده گرفتی
1
0
صبابازگیر
United Arab Emirates
۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۲
خیلی مردی سردار حاجی زاده
سرتو بالا بگیر
0
0